lördag 4 november 2017

Så många kärlekstankar

Satt i Uppståndelsekapellet  (detheter faktiskt så, vårt begravingskapell) och lyssnade på den underbara musiken under allhelgonakonserten. Med utsikt över begravningsplanen. Tankarna gick och jag fick en insikt.
En begravningsplan måste ju vara en plats fylld av kärlek. Av kärleksfulla tankar. Oberoende av vilka känslor vi råkar ha när vi går till en anhörigs grav -- saknad, melankoli, ilska, sorg, harmoni - så finns ovanpå de känslorna alltid ett tak av kärlek. Det tror åtminstone jag.
Det betyder att det tänks många tankar av kärlek på en begravningplan. En del av kärleken fastnar på den som besöker begravningplanen och den käras grav/minnesstenen. Och det gör gott. Men en del blir säkert kvar på begravningsplanen.Kärleksfulla tankar svävar säkert över en begravningsplan. Idag var tankarna synliga. I form av minnesljus. Bakom varje ljus som lyste fanns åtminstone en människa som tänkt kärleksfulla tankar. Och i mitt fall - ett ljus vid minnesstenen i Sundom - ett ljus men tankar av kärlek som var riktade till många personer.
Men andra ord - en begravningsplan är fylld av kärlek.Jag gick för att insupa densamma efter  konserten. På gamla begravningsplanen - fylld av levande ljus och kärlek.Jag sökte mej till de folktomma gångarna - upplysta av levande ljus - och visst var det sant - kärlek överallt. Fullmånen förstärkte den fina stämningen.
Tänk på det nästa gång du rör dej på en begravningsplan - du är mitt i människors kärlek. Kärlek till dem som inte finns bland oss mera. Ibland syns kärleken och de kärleksfulla tankarna i form av ljus i mörkret - ibland kan vi bara ana dem. På riktigt - en välsignad plats.


Minnesstenen på nys begravningsplanen i Vasa



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar