lördag 20 januari 2018

Matavfall

Jag läser på Yle:s hemsida om en person som lever på det han hittar i avfallskärl. Mat alltså.
 I samma artikel berättas att inom EU kastas det 173 kg mat per person och år. Och att var tionde brödbit, potatis och frukt i Finland hamnar i avfallskärlet.
Kom att tänka på mej själv. Jag slänger inte mat. Det är regeln. Tänker, fryser in, lagar mat planerat. Och faktiskt. Praktiskt taget inget hamnar i avfallskärlet. Något undantag - nån mögelostbit som blivit stenhård, nån gräddslatt som blivit dålig. Det händer sällan. Och - faktiskt i år - en del av den egenodlade potatisen och praktiskt taget all egenodlad lök som blivit dålig i förvaringen.
Det handlar nog om attityder mest tror jag. Och min attityd är att ta vara på "gudslånet". Finns ingen anledning att bete sej ansvarslöst här trots att vi lever i ett överflöd.
Och det bioavfall som kommer - typ fiskrens och skal av frukt och potatis - det läggs förstås i bioavfallskärlet.
Tillbaka till personen som lever som "dyykkari". Artikeln berättar vad allt han hittar i kärlet. Och nog är det ju otroligt hur mycket användbart - oöppnat - med outgånget datum som finns där. Men han anser också att han vågar äta sånt där datum gått ut. Och att han aldrig tagit skada.
Men han har andra idéer också. Inte använda toapapper utan bidédusch, inte skaffa barn för att inte belasta jorden.
Nåja - jag kan nog inte heja på dykandet - av hygieniska skäl - men vill istället slå ett slag för att vi ska tänka mera på hur vi hanterar livsmedel. Vi ska inte behöva kasta 173 kg mat per år. Vi ska inte just alls behöva kasta något bara vi tänker. Jag tänker - alltså kastar jag inte.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar